GRASGEVOERD VLEES?

Grasgevoerd vlees

 

Grasgevoerd vlees

Gras- of graangevoerd vlees maakt een wereld van verschil. Grasgevoerd is een puurder en gezonder product. Grasgevoerd vlees wordt daarom steeds populairder, het heeft in potentie meer nutriënten waardoor het voedzamer is en bijdraagt aan de gezondheid. Daarnaast hebben grasetende koeien een prominente rol in de ecologische cyclus van bijvoorbeeld weidelanden.

 

Waarom grasgevoerd vlees gezonder is dan graangevoerd vlees

 

  1. Grasgevoerd vlees bevat over het algemeen minder vet en daarmee minder calorieën. Dit is zichtbaar door een mindere marmering. Er zijn twee typen verzadigde vetzuren die nadelige effecten hebben op de cholesterol spiegels. Deze zijn allebei minder aanwezig in grasgevoerd vlees, waardoor het cholesterolniveau beter wordt gereguleerd.
  2. CLA (een type enkelvoudig onverzadigd vet) is een vetzuur met grote gezondheidsvoordelen; het reguleert insulinegevoeligheid, de glucose-spiegel en heeft cardiovasculaire voordelen gezien het hypertensie (hoge bloeddruk) verlaagt. De hoeveelheid CLA in grasgevoerd vlees is twee tot drie keer zo hoog in vergelijking tot graangevoerd. CLA komt met name voor in herkauwende diersoorten, zoals koeien en lam. De hoeveelheid CLA in het vlees is afhankelijk van de voeding. Graanvoer veroorzaakt een verzuring in het lichaam van het dier waardoor CLA verminderd wordt aangemaakt. Gras zorgt dus voor gezonde pH-waarde en verzekerd daarmee een hogere aanwezigheid van CLA.
  3. Grasgevoerd vlees bevat meer enzymen met een antioxiderende werking die vrije radicalen in het lichaam bestrijden. Dit verlaagd de oxidatieve stress en cellulaire beschadiging. Deze enzymen helpen het vlees ook te beschermen tijdens het bakken, waarbij oxiderende vetten (vrije radicalen) vrij kunnen komen door hoge temperaturen.
  4. Grasgevoerd vlees bevat meer vitamine A (in feite de voorloper van vitamine A, genaamd bètacaroteen): verzorgt voor gezond zicht, botsterkte, voortplanting, immuniteit en verschillende cellulaire functies. Daarnaast heeft het een beschermende werking als sterke antioxidant. Een grasgevoerd dier slaat zeven keer meer vitamine A op in zijn weefsel dan grasgevoerd.
  5. Grasgevoerd bevat significant meer vitamine E. Tevens een sterke antioxidant die de cellen beschermt tegen cellulaire stress. Merkwaardig genoeg zetten vitamine E in combinatie met betacaroteen elkaar kracht bij in het verlagen van oxidatieve stress in het lichaam. Een verhoogde aanwezigheid van vitamine E verlengd de houdbaarheid van het vlees door het vertragen van de oxidatie van vetzuren. Hierdoor blijven tevens de omega-3-vetzuren beter behouden. Een win-win situatie.
  6. Omega-3 vetzuren. Het is van groot belang om genoeg vet binnen te krijgen – gezonde vetten, zoals verzadigde vetten, enkelvoudige onverzadigde vetten en meervoudig onverzadigde vetten. Een van de meest essentiële vettypen zijn de meervoudig onverzadigde omega-3 en -6 vetzuren. Deze vetzuren zijn essentieel om te consumeren omdat ons lichaam deze niet zelf kan aanmaken. Een menselijk lichaam behoeft beide omega’s. Het is echter van groot belang dat deze in balans zijn met elkaar, in een optimaal ratio. Grasgevoerd vlees heeft een optimaal omega-6 tot omega-3 ratio. Het bevat gemiddeld vijf keer meer omega-3 dan graangevoerd vlees en het is bekend dat graangevoerd vlees het omega-6 niveau verhoogd. Een te veel aan omega-6 vergroot de kans op inflammatie en chronische ziekten. (dit komt door het vetzuur EPA, gevormd uit o-3 heeft een ontstekingsremmend effect, echter uit o-6 een ontstekingsbevorderend effect). Omega-3-vetzuren hebben daarentegen beschermende eigenschappen en boosten het immuunsysteem. De volgende eigenschappen zijn op wetenschappelijke basis verwant met een gezonde dosis omega-3:
    • Verlichten van depressie en angst doordat omega-3 symptomen terug dringt.
    • Verminderde kans op osteoporose (vergroot calciumgehalte in botten) en artritis (ontstekingsremmend effect)
    • Verbetert de hersenfunctie en -ontwikkeling en het gezichtsvermogen. Bestrijdt neurodegeneratieve ziekten zoals Alzheimer en Parkinson. Vermindert epileptische aanvallen. Versnelt informatieverwerking en daarmee het een verbetering in het cognitieve vermogen. (DHA vormt de bouwsteen voor het netvlies en de hersenen)
    • Symptoombestrijding van het metaboolsyndroom. Waaronder hart- en vaatziekten en diabetes. Omega-3 kan helpen insulineresistentie tegen te gaan de bloeddruk reguleren.
    • Verbetert de huid. DHA tevens de bouwstof voor celmembranen van huidcellen.
    • Ontstekingsremmend effect. Er is een duidelijke relatie tussen een hogere inname van omega-3-vetzuren en een vermindering van ontstekingslichamen.
    • Bevorderd de groei van foetussen en baby’s. Vergroot kans op hogere intelligentie, minder gedragsproblemen, verminderde kans op ADHD/autisme/hersenverlamming, verminderde kans op ontwikkelingsachterstanden en betere communicatieve en sociale vaardigheden.
    • Kan helpen tegen astma bij kinderen om het ontsteking in longen verminderd.
    • Verhelpen van psychiatrische stoornissen. Helpt stemmingswisselingen te reguleren en psychotische terugvallen te voorkomen bij mensen met schizofrenie.
    • Mogelijke bescherming tegen bepaalde kankersoorten. Verhoogde omega-3 inname verlaagt de kans op darmkanker. Daarnaast zijn er aanwijzingen omega-3 de groei van bepaalde vormen van kanker tegen gaat.
    • Verminderde kans op auto-immuunziektes en remmende werking op symptomen; waaronder diabetes type 1, multiple sclerose, lupus, reuma, colitis ulcerosa, de ziekte van Crohn en psoriasis.
    • Verbetert de slaapkwaliteit. Laag gehalte aan DHA hangt samen met een verminderde aanmaak van melatonine.
    • Een verminderde menstruatie pijn bij vrouwen.
    • Gaat vervetting (en ontstekingen) van de lever tegen.
    • Verminderde kans op hart en vaatziekten doordat het; HDL-cholesterol verhoogd (de ‘gezonde’ cholesterol); bloedstolling en plaque aan de vaten tegen gaat (bloedproppen); verlaagd de bloeddruk;

 

In kortere bewoordingen is grasgevoerd vlees is nutriëntrijker dan graangevoerd vlees. Het heeft een goed verzadigd vet profiel door een beter omega-3 tot -6 ratio. Het bevat méér omega-3, minder omega-6. Meer CLA, betacaroteen (vitamine A), vitamine E en heeft over het algemeen een groter antioxiderend potentieel.