cart-fill cart-open expand_more cartcheck checkbox-oncheckboxchevronchicken cow facebook hero-icon instagram linkedin logo-vvo meat-bg meat-lover menu-item-active minusnotification-closeperson-fill pig plussearch-glass sheep startiktok twitter vink vvo-icon whatsapp
VLEES ZONDER STREKEN
LOKAAL EN MET ZORG GROOTGEBRACHT
GRATIS VERZENDING VANAF €99

Grasgevoerd Vlees

In de supermarkt bestaat er een afdeling met biologisch vlees, maar grasgevoerd vlees kan je er niet vinden. Bij Vlees van Ons verkopen we alleen eerlijk vlees!

Het verschil tussen grasgevoerd vlees en biologisch vlees

Bij de slager

Slagers hebben altijd vlees van luxere rassen zoals Blond D’aquitaine of Limousine rund en je kan er ook vaak vlees van dubbeldoelkoeien vinden. Soms is er ook grasgevoerd vlees te koop, maar dan alleen bij de steaks en vooral van de duurdere soort. Zo heb je bijvoorbeeld grasgevoerde Aberdeen Angus of Black Angus uit Ierland of Australië. De prijs voor zulke steaks ligt dan meestal tussen de 40 en de 150 euro per kilo, van entrecote tot aan een Dry-Aged côte de boeuf.

Hier krijg je dus exclusief aanbod van bijzondere vleesrassen, soms zelfs uit het buitenland en rassen die je bij een supermarkt niet gauw gaat vinden. Daartegenover staat een bijbehorend prijskaartje en is het niet ingevroren. Dit betekent dat het maar beperkt houdbaar is en het van de andere kant van de wereld moet komen, wat niet de meest duurzame manier is.

Inmiddels weten we dat dit niet de enige twee opties zijn.

In de supermarkt

Het grootste deel van vlees dat Nederlanders eten komt uit de supermarkt. Hier bestaat er een afdeling met biologisch vlees, maar grasgevoerd vlees kan je er niet vinden. Biologisch vlees betekent namelijk, vergeleken met normaal vlees, vrij weinig voor je gezondheid en smaakbeleving. Het heeft vooral een impact op je portemonnee. Biologisch geteelde graan, maïs en soja als voer, samen met wat extra tijd in de buitenlucht voor de dieren, worden namelijk vlot vertaalt naar ‘het vlees is biologisch’.

Grasgevoerd vlees van Vlees Van Ons

Het grasgevoerde rundvlees bij ons is van echte Hollandse bodem, online te bestellen en daarna komen we het thuis bij je afleveren. Gras- of graangevoerd vlees maakt een wereld van verschil, want grasgevoerd is een puurder en gezonder product. Grasgevoerd vlees wordt daarom steeds populairder, het heeft in potentie meer nutriënten waardoor het voedzamer is en bijdraagt aan de gezondheid. Daarnaast hebben grasetende koeien een prominente rol in de ecologische cyclus van bijvoorbeeld weidelanden.

Op deze manier ben je zeker van een goede levering waardoor het vlees nog minstens een jaar meegaat als je het bij ontvangst in de vriezer legt. Daarnaast betaal je minimaal voor transport, omdat de bezorging rechtstreeks naar jou toe gaat.

Gezonder, duurzamer en lekkerder. Voor een betaalbare prijs en eerlijk vlees voor dier en mens. Dat is Vlees van Ons!

Waarom grasgevoerd vlees gezonder is dan graangevoerd vlees

  1. Minder vet en calorieën

Grasgevoerd vlees bevat over het algemeen minder vet en daarmee ook minder calorieën. Dit is zichtbaar door een mindere marmering. Er zijn twee typen verzadigde vetzuren die nadelige effecten hebben op de cholesterol spiegels. Deze zijn allebei minder aanwezig in grasgevoerd vlees, waardoor het cholesterolniveau beter wordt gereguleerd.

2. CLA Vetzuur

CLA (een type enkelvoudig onverzadigd vet) is een vetzuur met grote gezondheidsvoordelen. Het reguleert insulinegevoeligheid, de glucosespiegel en heeft cardiovasculaire voordelen gezien het hypertensie (hoge bloeddruk) verlaagt. De hoeveelheid CLA in grasgevoerd vlees is twee tot drie keer zo hoog in vergelijking tot graangevoerd. CLA komt vooral voor in herkauwende diersoorten, zoals koeien en lam. De hoeveelheid CLA in het vlees is afhankelijk van de voeding. Graanvoer veroorzaakt een verzuring in het lichaam van het dier waardoor CLA verminderd wordt aangemaakt. Gras zorgt dus voor gezonde pH-waarde en verzekerd daarmee een hogere aanwezigheid van CLA.

3. Meer enzymen

Grasgevoerd vlees bevat meer enzymen met een antioxiderende werking die vrije radicalen in het lichaam bestrijden. Dit verlaagd de oxidatieve stress en cellulaire beschadiging. Deze enzymen helpen het vlees ook te beschermen tijdens het bakken, waarbij oxiderende vetten (vrije radicalen) vrij kunnen komen door hoge temperaturen.

4. Meer vitamine A

Grasgevoerd vlees bevat meer vitamine A. Dit zorgt voor een gezond zicht, botsterkte, voortplanting, immuniteit en verschillende cellulaire functies. Daarnaast heeft het een beschermende werking als sterke antioxidant. Een grasgevoerd dier slaat zeven keer meer vitamine A op in zijn weefsel dan een graangevoerd dier.

5, Meer vitamine E

Grasgevoerd vlees bevat significant meer vitamine E. Ook een sterke antioxidant die de cellen beschermt tegen cellulaire stress. Merkwaardig genoeg zetten vitamine E in combinatie met betacaroteen elkaar kracht bij in het verlagen van oxidatieve stress in het lichaam. Een verhoogde aanwezigheid van vitamine E verlengd de houdbaarheid van het vlees door het vertragen van de oxidatie van vetzuren. Hierdoor blijven ook de omega-3-vetzuren beter behouden. Een win-win situatie.

6. Omega-3 vetzuren

Het is van groot belang om genoeg vet binnen te krijgen – gezonde vetten, zoals verzadigde vetten, enkelvoudige onverzadigde vetten en meervoudig onverzadigde vetten. Een van de essentieelste vettypen zijn de meervoudig onverzadigde omega-3 en -6 vetzuren. Deze vetzuren zijn essentieel om te consumeren omdat ons lichaam deze niet zelf kan aanmaken.

  • Een menselijk lichaam behoeft beide omega’s. Het is echter van groot belang dat deze in balans zijn met elkaar, in een optimale ratio. Grasgevoerd vlees heeft een optimale omega-6 tot omega-3 ratio.
  • Het bevat gemiddeld vijf keer meer omega-3 dan graangevoerd vlees en het is bekend dat graangevoerd vlees het omega-6 niveau verhoogd.
  • Een te veel aan omega-6 vergroot de kans op inflammatie en chronische ziekten. (dit komt door het vetzuur EPA, gevormd uit o-3 heeft een ontstekingsremmend effect, echter uit o-6 een ontstekingsbevorderend effect). Omega-3-vetzuren hebben daarentegen beschermende eigenschappen en boosten het immuunsysteem.

7. Gezondheidsvoordelen Omega-3

De volgende eigenschappen zijn op wetenschappelijke basis verwant met een gezonde dosis Omega-3:

  • Verlichten van depressie en angst doordat Omega-3 symptomen terug dringt.
  • Verminderde kans op osteoporose (vergroot calciumgehalte in botten) en artritis (ontstekingsremmend effect)
  • Verbetert de hersenfunctie en -ontwikkeling en het gezichtsvermogen. Bestrijdt neurodegeneratieve ziekten zoals Alzheimer en Parkinson. Vermindert epileptische aanvallen. Versnelt informatieverwerking en daarmee het een verbetering in het cognitieve vermogen. (DHA vormt de bouwsteen voor het netvlies en de hersenen)
  • Symptoombestrijding van het metaboolsyndroom. Waaronder hart- en vaatziekten en diabetes. Omega-3 kan helpen insulineresistentie tegen te gaan de bloeddruk reguleren.
  • Verbetert de huid. DHA tevens de bouwstof voor celmembranen van huidcellen.
  • Ontstekingsremmend effect. Er is een duidelijke relatie tussen een hogere inname van Omega-3-vetzuren en een vermindering van ontstekingslichamen.
  • Bevorderd de groei van foetussen en baby’s. Vergroot kans op hogere intelligentie, minder gedragsproblemen, verminderde kans op ADHD/autisme/hersenverlamming, verminderde kans op ontwikkelingsachterstanden en betere communicatieve en sociale vaardigheden.
  • Kan helpen tegen astma bij kinderen om het ontsteking in longen verminderd.
  • Verhelpen van psychiatrische stoornissen. Helpt stemmingswisselingen te reguleren en psychotische terugvallen te voorkomen bij mensen met schizofrenie.
  • Mogelijke bescherming tegen bepaalde kankersoorten. Verhoogde Omega-3 inname verlaagt de kans op darmkanker. Daarnaast zijn er aanwijzingen Omega-3 de groei van bepaalde vormen van kanker tegen gaat.
  • Verminderde kans op auto-immuunziektes en remmende werking op symptomen; waaronder diabetes type 1, multiple sclerose, lupus, reuma, colitis ulcerosa, de ziekte van Crohn en psoriasis.
  • Verbetert de slaapkwaliteit. Laag gehalte aan DHA hangt samen met een verminderde aanmaak van melatonine.
  • Een verminderde menstruatie pijn bij vrouwen.
  • Gaat vervetting (en ontstekingen) van de lever tegen.
  • Verminderde kans op hart en vaatziekten doordat het; HDL-cholesterol verhoogd (de ‘gezonde’ cholesterol); bloedstolling en plaque aan de vaten tegen gaat (bloedproppen); verlaagd de bloeddruk;

In kortere bewoordingen is grasgevoerd vlees is nutriëntrijker dan graangevoerd vlees. Het heeft een goed verzadigd vet profiel door een beter omega-3 tot -6 ratio. Het bevat méér Omega-3, minder omega-6. Meer CLA, betacaroteen (vitamine A), vitamine E en heeft over het algemeen een groter antioxiderend potentieel.